Transport drogowy całopojazdowy, czyli jaki?
Drogowy transport długodystansowy to wyzwanie nie tylko dla przewoźnika, ale także dla zleceniodawcy, któremu zależy na czasie oraz opłacalności przejazdu. W branży logistycznej jednym z najczęściej stosowanych systemów transportu jest FTL.
Na czym polega transport całopojazdowy?
Skrót FTL pochodzi od Full Truck Load, oznaczającego pełny załadunek ciężarówki. Drogowy transport FTL to w praktyce pełne wykorzystanie możliwości załadunkowych pojazdu lub pokrycie kosztów takiego przejazdu, nawet jeśli przestrzeń załadunkowa nie zostanie w pełni wykorzystana. Koszty przejazdu są oszacowywane na podstawie zdolności załadunkowej konkretnej ciężarówki, a nie za wykorzystaną przestrzeń ładunkową. Oznacza to stały koszt transportu bez względu na to, w jakim stopniu naczepa będzie zapełniona.
Trasa przejazdu w transporcie FTL odbywa się z punktu A do punktu B, bez przystanków na rozładunek i załadunek towarów od innych klientów. Dzięki temu możliwe jest opracowanie najbardziej optymalnej, ekonomicznej trasy przejazdu z w pełni zabezpieczonym ładunkiem.
Kiedy warto wybrać transport całopojazdowy?
Oczywiście wtedy, kiedy przewiduje się, że zlecany towar zajmie całą przestrzeń ładunkową lub jej znaczną część. Z FTL korzystają także klienci, którym zależy na szybkim dostarczeniu przesyłki i nie chcą dzielić się przestrzenią z innymi firmami, aby nie powodować dodatkowych przestojów lub wydłużenia trasy, która może wtedy przestać być opłacalna.
Transport całopojazdowy wybierany jest również w przypadku przesyłu ładunków wartościowych, nienormatywnych czy produktów wrażliwych, jak np. szkło, alkohole, leki, silne substancje chemiczne, porcelana, antyki a nawet zabytki. Z szybkiego transportu FTL korzysta również branża spożywcza do przesyłu produktów o krótkim terminie ważności.